Lekker fietsen in 2021!

Nederland heeft ruim 17 miljoen inwoners, maar samen zorgen we al voor 25 miljoen fietsen in ons land. Een nieuw jaar start met nieuwe kansen. Ondanks een bijzonder corona jaar in 2020, is het juist nóg belangrijker geworden om buiten even een frisse neus te halen. Fietsen is daar de perfecte oplossing voor. Houd wél altijd 1,5 meter afstand met je omgeving.

 

Waarom is fietsen zo goed voor je?

Ontspanning en even weg van de realiteit

Tijdens het fietsen van lange afstanden ben je even ontspannen. Je ziet, hoort en voelt veel dingen tijdens een fietstocht. Daarom zijn zowel lange als korte ritten goed voor je lichaam en geest. Ook adem je frisse lucht in en komt je lichaam tot rust. Wist je dat jouw lichaam stofjes maakt tijdens het fietsen? Deze stofjes heten endorfine en serotonine en geven je even een geluksgevoel.

Voorkomen is beter dan genezen

Fietsen is goed voor je immuunsysteem. Door het goed doortrappen blijft je lichaam in beweging. Het bloed stroomt beter door en diverse afvalstoffen worden afgevoerd uit het lichaam. Door enkel 30 minuten tot 1 uur per dag te fietsen, resulteert het in een beter lichaam dat sterker is tegen griepen of virussen. Helemaal in deze bijzondere coronatijd is dit zeker van belang.

Fietsen zorgt voor een beter slaapritme

Heb je vaak dat je moeilijk slaapt? Dan is fietsen de perfecte oplossing. Door elke dag te fietsen zijn je longen, maar ook je hersenen voorzien van de nodige zuurstof. Ook is het een sport. Hoe meer je fietst, des te meer inspanning het vraagt. Na een lange dag ben je lekker uitgerust en kun je heerlijk slapen!

Fietsen helpt tegen overgewicht

Door te fietsen beweeg je meerdere spiergroepen van je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan je benen, kuiten maar ook je buikspieren. Bij overgewicht is fietsen een goede oplossing. Het is een low-impact beweging waarbij je enkel naar voren beweegt door je benen en knieën te gebruiken. Door regelmatig te fietsen kun je sneller gewicht kwijtraken en ben je ook eens aan het sporten! Win-win situatie.

Spiermassa opbouwen

Wist je dat je goede spieren krijgt op het moment dat je dit regelmatig doet? Bij lange afstand blijft het de kunst om de balans te vinden op de fiets. Tijdens zo’n rit gebruik je meerdere spiergroepen om de balans te behouden. Daarnaast bouw je ook een goede conditie op wat goed voor lichaam en geest is.

Houd je fiets optimaal!

Loop je tijdens het fietsen schade op of wordt je fiets gestolen? Dan kan het handig zijn om een fietsverzekering af te sluiten die de schade dekt.

Kijk op fietsverzekering vergelijken om de beste verzekering te vinden die bij jouw situatie past.